Sekolah Menengah Teknik Jalan Stadium

Sistem Register Kami Telah Dibaik Pulih.Harap Maaf Diatas Semua Kesulitan.

Teknik Jalan Stadium Oficcial Forum


    [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Share

    tester
    =no0B=
    =no0B=

    Female
    Number of posts : 71
    Age : 27
    Location : eEeEp0oOh
    heroes : raihan =P
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-02

    [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by tester on Sun Aug 24, 2008 12:16 am


    Abu_BBoyz
    =no0B=
    =no0B=

    Male
    Number of posts : 43
    Age : 25
    Location : ALuUuUuU StUcK!
    Job/hobbies : ShuFFLe!
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-17

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Abu_BBoyz on Mon Aug 25, 2008 11:07 am

    yup... kena ingt allah..

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Wed Sep 03, 2008 12:28 am

    bru lah sentiasa tenang

    Smile

    Anip
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Male
    Number of posts : 1238
    Age : 25
    Location : lOst StUck
    Job/hobbies : *dy
    heroes : Pengarah PSAS
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-07

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Anip on Wed Sep 03, 2008 5:49 pm

    bqu lar dpt kmanisan iman


    _________________

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Thu Sep 04, 2008 9:18 pm

    n hidup kita pon diberkati-Nya

    hazim
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 381
    Age : 25
    Location : 5 automotif
    Job/hobbies : admin/surfing
    heroes : ???
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-09-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by hazim on Thu Sep 04, 2008 10:14 pm

    dah sentiasa dalam keadaan tenang.


    _________________
    “Goodbye’s the saddest word I’ll ever hear
    Goodbye’s the last time I will hold you near
    Someday you’ll say that word and I will cry
    It’ll break my heart to hear you say goodbye”(hazim)


    Anip
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Male
    Number of posts : 1238
    Age : 25
    Location : lOst StUck
    Job/hobbies : *dy
    heroes : Pengarah PSAS
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-07

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Anip on Fri Sep 05, 2008 2:56 pm

    kta hndklah sntiasa igt kpd-Nya...
    lg2 di bulan yg mulia neyh...
    g pown kpd bdk2 fom 5...
    ahd neyh kta cmua kn hdapi 1 exam yg agk pnting ar....
    so,kt hruslah igt allah...
    kt hrus sntiasa brdoa kpd-Nya agar dpt kptusan yg cmrlang


    _________________

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Fri Sep 05, 2008 2:59 pm

    iya..
    hanya Allah sj yg dpt memakbulkan doa2 kita..
    n menghapuskan dosa2 kita..
    jd lbih2 kn lah amaln di bulan Ramadhan ini..
    tmbh2 pada 10 hari terakhir di bln ramadhan.
    malam lailatul qodar..
    antara hari yg paling menguntungkn umat islam..

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Sat Sep 06, 2008 8:06 pm

    n insyaallah apa yg dihajati oleh umat islam pd 10 mlm terakhir itu akan dimakbulkan

    wafa
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Female
    Number of posts : 610
    Age : 25
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-02

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by wafa on Mon Sep 08, 2008 6:01 pm

    alhamdulillah la kalo suma kwn2 kuw kat cni kata mcm 2...

    "bersyukur kpd ALLAH" ......lalalala(lagu dri snetron)
    haha

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Wed Sep 10, 2008 9:18 pm

    Ingatlah Allah wahai kwn ku..

    Jgn la kita mengata kat org..
    Tambah2 di bulan Ramadhan ni..

    Smile

    wafa
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Female
    Number of posts : 610
    Age : 25
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-02

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by wafa on Mon Sep 15, 2008 4:12 pm

    kadang2 dgn kata2 kita pon dah bleyh mnyakitkan rmai pihak...
    brfikirlah sblum brckp krna stiap mnusia yg tersntuh dgn kata2 kita, mreka akn igt smpai bila2 walaupon kita sdh memaafkan dya
    igt walaupon luka bleyh dismbuhkan tetapi tdk smestinya tdk mninggalkan parut..

    ~igtlah allah~

    smtjs
    Forum Owner
    Forum Owner

    Male
    Number of posts : 444
    Age : 59
    Location : teknik jalan stadium
    Job/hobbies : administrator
    heroes : forum team
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-01

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by smtjs on Wed Sep 17, 2008 5:40 pm

    @wafa
    eh mana da..

    Ya Allah,
    Bantulah aku untuk
    mengerjakan puasa & ibadah malamnya.
    Jauhkanlah aku daripa dosa-dosa & berilah
    aku zikir untuk terus mengingati Mu secara berterusan


    _________________
    jika menghadapi sebarang masalah sila hubungi kami
    di:-
    smtjsonline@yahoo.com

    Anip
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Male
    Number of posts : 1238
    Age : 25
    Location : lOst StUck
    Job/hobbies : *dy
    heroes : Pengarah PSAS
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-07

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Anip on Thu Sep 18, 2008 11:56 pm

    Nawaitu Saumaqadin `an adai` Fardhisyahri Ramadhana Hazihissanati lillahitaala


    _________________

    c o k e l a t
    Junior Administrator
    Junior Administrator

    Female
    Number of posts : 344
    Age : 24
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Shopping
    heroes : Tom Cruise
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-07-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by c o k e l a t on Fri Sep 19, 2008 9:34 am

    MARAH


    Imam Ghazali berkata:
    "Kemarahan manusia bermacam-macam. Sesetengahnya
    lekas marah, lekas tenang dan lekas hilang. Sesetengahnya lambat marah,
    lambat pula redanya. Sesetengahnya lambat akan marahnya dan lekas pula
    hilangnya. Yang akhir inilah yg terpuji."

    Tapi bagaimana Rasulullah apabila beliau marah? Kemarahannya adalah
    kerana kebenaran, ertinya kerana kebenaranlah baginda melahirkan
    kemarahannya. Tetapi dengan cara sopan, sesuai dengan do'anya ini,
    iaitu:

    "Aku pohonkan kepada Engkau kalimat
    kebenaran pada masa marah dan suka."

    Maksudnya, Rasulullah tidak berkata kecuali yg benar saja sama ada
    waktu marah atau waktu tidak marah. Kemarahan Rasulullah saw kerana ada
    perkara yg tidak disukai yg menyalahi dari yg benar sebagaimana yg
    diajarkan agama atau yg terang-terang dilarang oleh agama.


    _________________

    Boya_auto
    Forum Mvp
    Forum Mvp

    Male
    Number of posts : 367
    Age : 24
    Location : kueitiau_sup
    Job/hobbies : berpuasa...
    heroes : khulafa\' al-Rasyidin
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-08-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Boya_auto on Sat Sep 20, 2008 10:12 am

    ingatlah wahai manusia,
    smuanya kembali pada allah...
    "lagu yg dinyanyikan oleh kanak2 yg blum matang tetapi meninggalkan
    kesan pada manusia yg lbh tua"

    raihan
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 253
    Age : 25
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Baca Buku kot..hehe
    heroes : Rasulullah S.A.W
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-09

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by raihan on Sat Sep 27, 2008 2:02 pm

    malah dgn mdgr lagu2 n berbalik kpd ajaran Allah spt itu dpt menginsafkan seseorang n mengembalikan ke jln yg benar..

    Boya_auto
    Forum Mvp
    Forum Mvp

    Male
    Number of posts : 367
    Age : 24
    Location : kueitiau_sup
    Job/hobbies : berpuasa...
    heroes : khulafa\' al-Rasyidin
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-08-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Boya_auto on Sat Sep 27, 2008 2:03 pm

    seperti dalam surah al fatihah...
    hayatilah surah al-fatihah...

    Anip
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Male
    Number of posts : 1238
    Age : 25
    Location : lOst StUck
    Job/hobbies : *dy
    heroes : Pengarah PSAS
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-07

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Anip on Mon Sep 29, 2008 12:28 am

    slalulah myebowt nma2 allah


    _________________

    Anip
    saya top spammer xD
    saya top spammer xD

    Male
    Number of posts : 1238
    Age : 25
    Location : lOst StUck
    Job/hobbies : *dy
    heroes : Pengarah PSAS
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-06-07

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Anip on Sat Oct 04, 2008 12:10 am

    Allah Maha Esa


    _________________

    Boya_auto
    Forum Mvp
    Forum Mvp

    Male
    Number of posts : 367
    Age : 24
    Location : kueitiau_sup
    Job/hobbies : berpuasa...
    heroes : khulafa\' al-Rasyidin
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-08-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Boya_auto on Sun Oct 05, 2008 11:28 am

    ALLAH maha berkuasa...
    kerana DIA kita hidup dan kerana DIAlah kita mati..

    c o k e l a t
    Junior Administrator
    Junior Administrator

    Female
    Number of posts : 344
    Age : 24
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Shopping
    heroes : Tom Cruise
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-07-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by c o k e l a t on Tue Nov 04, 2008 10:24 pm

    Susahnya Mencari Sahabat Setia

    Hingga ke tua, tinggal seorang diri sahaja, kenalan itu hanya di dalam kenangan nostalgia sahaja. Tinggal di dalam kenangan sejarah hidup sahaja. Ini membuktikan mencari sahabat yang setia di dalam kehidupan ini
    amat susah sekali. Hampir mustahil mendapat kawan setia seumur hidup. Untuk mendapatkan seorang sahaja pun sampai ke hujung umur kita hampir mustahil berlaku. Aduh susahnya mencari sahabat di akhir zaman ini. Kerana masing-masing hati sudah gersang dari kasih sayang. Lantaran itulah mendapatkan sahabat yang setia jarang terjadi. Ia hanya berlaku setakat pertengahan jalan. Tidak sampai ke hujung jalan sudah kehilangan kawan atau sahabat, dapat yang baru nasib yang sama, kemudian hilang lagi. Akhirnya mati di dalam kehilangan kawan, aduh malangnya. Moga-moga jangan sampai kita kehilangan Tuhan, maka lebih malang lagi


    _________________

    hazim
    Head Administrator
    Head Administrator

    Male
    Number of posts : 381
    Age : 25
    Location : 5 automotif
    Job/hobbies : admin/surfing
    heroes : ???
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-09-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by hazim on Thu Nov 06, 2008 5:59 pm

    rapunzel wrote:Susahnya Mencari Sahabat Setia

    Hingga ke tua, tinggal seorang diri sahaja, kenalan itu hanya di dalam kenangan nostalgia sahaja. Tinggal di dalam kenangan sejarah hidup sahaja. Ini membuktikan mencari sahabat yang setia di dalam kehidupan ini
    amat susah sekali. Hampir mustahil mendapat kawan setia seumur hidup. Untuk mendapatkan seorang sahaja pun sampai ke hujung umur kita hampir mustahil berlaku. Aduh susahnya mencari sahabat di akhir zaman ini. Kerana masing-masing hati sudah gersang dari kasih sayang. Lantaran itulah mendapatkan sahabat yang setia jarang terjadi. Ia hanya berlaku setakat pertengahan jalan. Tidak sampai ke hujung jalan sudah kehilangan kawan atau sahabat, dapat yang baru nasib yang sama, kemudian hilang lagi. Akhirnya mati di dalam kehilangan kawan, aduh malangnya. Moga-moga jangan sampai kita kehilangan Tuhan, maka lebih malang lagi

    tepat sekali..


    _________________
    “Goodbye’s the saddest word I’ll ever hear
    Goodbye’s the last time I will hold you near
    Someday you’ll say that word and I will cry
    It’ll break my heart to hear you say goodbye”(hazim)


    c o k e l a t
    Junior Administrator
    Junior Administrator

    Female
    Number of posts : 344
    Age : 24
    Location : Alor Star
    Job/hobbies : Shopping
    heroes : Tom Cruise
    Reputation : 0
    Registration date : 2008-07-04

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by c o k e l a t on Fri Nov 07, 2008 11:58 am

    Berzina tetapi tidak TAHU

    Ikuti dialog oleh satu pasangan yang sedang berkhalwat tertangkap oleh seorang ustaz. Kisah benar atau tidak, wallahualam. Hayatilah intisari dialog ini, dan muhasabahlah diri kita masing-masing.

    Pelajar: Kami tidak berzina!

    Ustaz: Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina.

    Pelajar: Kami hanya berbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum adakah itu menghampiri zina?

    Ustaz: Ya, perbuatan ini menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan.

    Pelajar: Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.

    Ustaz: Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu nenek moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula lupa. Siapalah kita berbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasullullah S. A. W.: Janganlah engkau bersendirian dangan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan (Tabrani). Syaitan akan menghembus perasaan berahi, kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.

    Pelajar: Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada orang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun!

    Ustaz: Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?

    Pelajar: Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke?

    Ustaz: Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan (berpegang-pegangan), ada zina mata (melihat kekasihnya dengan perasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah S. A. W.: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan

    Pelajar: Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!

    Ustaz: Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hambanya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekali pun, kalau tak diberkati Allah, kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atiq?

    Pelajar: Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.

    Ustaz: Study group? nampak macam lain macam saja. Manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Ke mana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah study group ramai- ramai sedikit. Kalau duduk berdua-dua macam ini.. betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!

    Pelajar: Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran.

    Ustaz: Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak perasan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah manusia.

    Pelajar: Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi.

    Ustaz: Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.

    Pelajar: Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?

    Ustaz: Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri dan keinginan itu. Tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Manusia tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat pada nalurinya. Jangan jadi malaikat! kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri nafsu.

    Pelajar : Tentu ada cinta secara Islam

    Ustaz: Cinta secara Islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentulah ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah S. A. W.: Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah (Ibni Majah) Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia.

    Pelajar: Kalau begitu, cinta semua menghampiri kepada penzinaan?

    Ustaz: Ya kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian aturkan pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan? Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!

    Pelajar: Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

    Ustaz: Allah menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya diri menjauhi perkara yang ditegah. Takut manusia kecundang.

    Pelajar: Jadi manusia itu tak tahan diuji?

    Ustaz: Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan pada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah S. W. T.: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini, (Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim (Al-A'araf: ayat 19). Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah, takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan, kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

    Pelajar: Tetapi cinta lepas kawin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.

    Ustaz: Boleh percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan haraplah lepas kawin bila merajuk ada yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar, sabar tunggu pasangan terlambat berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat 5 minit dah kena tengking. Jadi, perwatakan masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan yang hipokrit.

    Pelajar: Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti.

    Ustaz: Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?

    Pelajar: Nak tanya sikit, adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? ganti bercinta.

    Ustaz: Semua itu adalah perangkap syaitan. Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tapi isinya sama. Adik, abang, kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya "angkat" ini sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan.

    Pelajar: Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?

    Ustaz: Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.

    Pelajar: Adakah orang yang bercinta hilang maruah?

    Ustaz: Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: Lelaki yang berzina(lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman. (Surah an-Nur: Ayat 3).Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

    Pelajar: Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?

    Ustaz: Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

    Pelajar: Kami telah berjanji untuk sehidup semati.

    Ustaz: Apa yang ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.

    Pelajar: Jadi perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?

    Ustaz: Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang 'second hand' sedangkan barang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta di show room; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas air sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.

    Pelajar: Masihkan ada orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

    Ustaz: Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah S.W.T : Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina) Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. (Al-Ahzab: ayat 35)

    Pelajar: Bagaimana kami?

    Ustaz: Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariNya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.

    Pelajar: Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.

    Ustaz: Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3 syarat:
    1. Tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini
    2. Menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
    3. Berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijap Kabul.

    Pelajar: Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh Tuhan, hambamu yang berdosa. Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu.

    Pelajar: Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tidak ke mana.

    Ustaz: Ya Allah, bantulah mereka. Kini mereka datang ke pintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka.


    **Semoga dengan kisah ini, dapatlah memberi manfaat kepada kita semua. Tersedar jugak kisah ni bila saya baca.. Alhamdulillah, masih sempat untuk kita bartaubat "nasuha"..


    p/s; cinta di alam perkahwinan ---> on cerpen, title 'air mata di malam pertama'


    _________________

    Sponsored content

    Re: [Tazkirah] Ingatlah ALLAH

    Post by Sponsored content Today at 12:02 pm


      Current date/time is Sun Dec 11, 2016 12:02 pm